miq https://miq.nu/ miq Mon, 03 May 2021 18:46:32 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=7.0 Början på maj 2021 https://miq.nu/borjan-pa-maj-2021/ Mon, 03 May 2021 18:21:30 +0000 https://miq.nu/?p=1283 Analys av Frederiks och mina bästavarv på Gelleråsen, jag har en bit kvar… Chefsmekanikern kollar lufttrycket Kopplingshaveri på Kinnekulle, det blev dyrt. Uppstarten  på säsongen har börjat sådär, svårt med nya bilens utväxling och ett stort kopplingshaveri på Kinnekulle efter 20 minuter… men nu ser vi framåt. Onsdagen den 12/5 är det träning på Gelleråsen […]

Inlägget Början på maj 2021 dök först upp på miq.

]]>
Analys av Frederiks och mina bästavarv på Gelleråsen, jag har en bit kvar...
Chefsmekanikern kollar lufttrycket
Kopplingshaveri på Kinnekulle, det blev dyrt.

Uppstarten  på säsongen har börjat sådär, svårt med nya bilens utväxling och ett stort kopplingshaveri på Kinnekulle efter 20 minuter…

men nu ser vi framåt. Onsdagen den 12/5 är det träning på Gelleråsen och därefter blir det att förbereda sig inför premiären på Ljungbyhed den 4-5/6 .

Inlägget Början på maj 2021 dök först upp på miq.

]]>
28/4 -21 Upptakten närmar sig, vad pågår nu? https://miq.nu/upptakten-narmar-sig-vad-pagar-nu/ Sun, 28 Mar 2021 09:25:15 +0000 https://miq.nu/?p=1269 Agnes på RINK AB har designat och monterat, cool va? aktiva val ger resultat, ett hack i kurvan den här veckan men det tar jag igen kommande veckor

Inlägget 28/4 -21 Upptakten närmar sig, vad pågår nu? dök först upp på miq.

]]>
Agnes på RINK AB har designat och monterat, cool va?
aktiva val ger resultat, ett hack i kurvan den här veckan men det tar jag igen kommande veckor

Inlägget 28/4 -21 Upptakten närmar sig, vad pågår nu? dök först upp på miq.

]]>
2021 Legends cup med ny målsättning https://miq.nu/2021-legends-cup-med-ny-malsattning/ Tue, 16 Feb 2021 10:14:25 +0000 https://miq.nu/?p=1187 Hej igen! Vintern är lång när man väntar på att få köra race igen. Nu ser ni den nya bilen i 2021-års design. Ny sponsor för i år är GRAMTEC Inovation AB, kolla på deras hemsida så ser ni vad dom brinner för, intressanta företag va? Rune Syvén fortsätter även i år och bidrar med […]

Inlägget 2021 Legends cup med ny målsättning dök först upp på miq.

]]>

Hej igen!

Vintern är lång när man väntar på att få köra race igen.

Nu ser ni den nya bilen i 2021-års design. Ny sponsor för i år är GRAMTEC Inovation AB, kolla på deras hemsida så ser ni vad dom brinner för, intressanta företag va? Rune Syvén fortsätter även i år och bidrar med såväl stöd som racingsupport med risk för skit under naglarna, det gillar vi. BHG-Guld genom min chefsmekaniker Maggan är en strong support, både på hemmaplan som på tävlingarna. Analysverkstan AB med Daniel supportar i bakgrunden med hemsidor och lite annat. Basilico i Köping, en riktig Italiensk Restuarang som allt levererar utmärkt mat.

Målsättningen för året….

Nu skruvar vi upp förväntningarna tycker jag. Efter 1-års närvaro i serien så är det dags att spänna bågen, resultatet förra året gav mersmak och med rätt träningsupplägg så siktar jag på att kvala in i A-gruppen i varje tävling och väl där INTE komma sist. Det är väl ett bra mål va?

Träningen är inte bara på banan utan även en rent kroppslig trimning, ifrån en ”gubbfet” förare till en smärt 60-åring som ska klara en tävlingshelg utan att ligga och flämta 2 dagar efteråt… racepulsen är tydligen uppe på maxpuls i 12-15 minuter 4-5 ggr per helg och det känns verkligen.

Kolla diagrammet här under, målsättningen är tydlig och reduceringen pågår….

Inlägget 2021 Legends cup med ny målsättning dök först upp på miq.

]]>
Uppladdningen inför 2021 startar nu… https://miq.nu/2021-2/ Sun, 18 Oct 2020 20:04:46 +0000 https://miq.nu/?p=1096 Inlägget Uppladdningen inför 2021 startar nu… dök först upp på miq.

]]>

Inlägget Uppladdningen inför 2021 startar nu… dök först upp på miq.

]]>
20201017 Sponsor och teknikertestdag på Gelleråsen https://miq.nu/20201017-sponsor-och-teknikertestdag-pa-gellerasen/ Sun, 18 Oct 2020 19:58:44 +0000 https://miq.nu/?p=1093 2020 avslutades på Gelleråsen Arena lördagen den 17/10. PRIOC´s VD Rune Syvén, BEH-Guld och Resturang Basilico i Köping var inbjudna sponsorer som skulle få provköra min Legends. Tyvärr så kunde inte Basilico dyka upp men vi hoppas kunna ordna en provkörning nästa år för dom, Köpings bästa restaurang. Teknikerna Kricke och Anders kunde inte heller […]

Inlägget 20201017 Sponsor och teknikertestdag på Gelleråsen dök först upp på miq.

]]>
2020 avslutades på Gelleråsen Arena lördagen den 17/10.

PRIOC´s VD Rune Syvén, BEH-Guld och Resturang Basilico i Köping var inbjudna sponsorer som skulle få provköra min Legends. Tyvärr så kunde inte Basilico dyka upp men vi hoppas kunna ordna en provkörning nästa år för dom, Köpings bästa restaurang. Teknikerna Kricke och Anders kunde inte heller tyvärr av olika anledningar men vi hoppas även på dom till nästa år.

PRIOC-Rune körde 3 stinter I relativt svåra förhållanden, dimma, fuktig bana och en hel del vildar som sladdade runt mer än lovligt i vissa fall. Det blev inga krascher men många frisnurrningar som orsakade hicka hos oss bilägare.

Jag kan inte nog tacka alla som stöttat och hjälpt till under säsongen, utan er hade det aldrig gått att köra racing, ingen nämnd ingen glömd.

Inlägget 20201017 Sponsor och teknikertestdag på Gelleråsen dök först upp på miq.

]]>
Legends Cars, Summering av säsong 1, 2020 https://miq.nu/legends-cars-summering-av-sasong-1-2020/ Tue, 29 Sep 2020 08:50:39 +0000 https://miq.nu/?p=930 Legends Cars, Summering av säsong 1, 2020 Resultatmässigt kan jag inte vara annat än nöjd, målsättningen var att inte komma sist, ha kul och inte skrota bilen, alla 3 uppfylldes med råge. 32:a av totalt 75 anmälda i huvudserien 13 av 45 i 1250 klassen 9:a av 29 i Rockieklassen 8:a av 27 i Golden […]

Inlägget Legends Cars, Summering av säsong 1, 2020 dök först upp på miq.

]]>

Legends Cars, Summering av säsong 1, 2020

Resultatmässigt kan jag inte vara annat än nöjd, målsättningen var att inte komma sist, ha kul och inte skrota bilen, alla 3 uppfylldes med råge.

32:a av totalt 75 anmälda i huvudserien

13 av 45 i 1250 klassen

9:a av 29 i Rockieklassen

8:a av 27 i Golden Master (gubbligan)  

KAn man vara annat än nöjd när man faktiskt har vunnit Kanonloppet på Gälleråsen 2020, om än i B-finalen men jag har fan vunnit
Jag tror nästan att det här får bli årets bild...
Året man fyller 60 så börjar gubben att köra racing, ett av mina allra bästa beslut
Min 1:a målgång någonsin fångades fint på bild av Bengt-Åce Gustavsson

Ett stort tack till alla som hjälpt till under säsongen, utan er så skulle jag inte startat i ett enda race, ska försöka nämna alla som starkt bidragit, Tony och Frederick, underbart att fått möjligheten att lära känner er och få den supporten som jag verkligen har behövt, oljudet som vi gemensamt analyserade fram i garaget, ett släpande raspljud som vi efter lång tids analyserande hittade, en ficklampa på magnet som satt kvar under bilen och släpade i golvet, det kommer jag aldrig att glömma  ett STORT TACK till er båda.

Maggan, mitt hjärtas supermekaniker, jobbat stenhårt i guldsmedjan för att hinna med och meka på samtliga race i sommar. Tanklocket är ett kapitel för sig, superbra jobbat, bra å puss.

Anders startade starkt men en elak fästing spökade till det men som tur blev så kunde han vara med på sista tävlingen och i princip helt återställ, jäkligt skönt och ett stort tack.

Kricke (håller tyvärr på Leksand) en fixare och mek som tyvärr inte kunde fokusera som önskat pga den förbannade Covid 19, men en hel del fika och fix i garaget under vintern, TACKAR ödmjukast.

Daniel hängde med och supportade starkt vid Kanonloppet, ett STORT TACK och bock.

och så sponsorerna 

Guldsponsor PRIO´c Rune Syvén, inte bara en delfinasiär utan också en coach som bidragit på både Mantorp som nu sist på Gälleråsen, TACK Rune, kul att du funnits med oss i teamet.
Guldsponsor Basilico, Bästa restaurangen i stan såklart, ett supertack för intresset, supertack, nu kommer vi snart
Guldsponsor med det lilla extra, ni hittar deras kataloger hos Guldsmedsbutiker runt om i Sverige

Ett stort tack till alla andra som bidragit till min säsong, Legendsorganisationen, förare, mekaniker, arrangörer, restauranger och framför allt, alla flaggvakter som ger oss alla information om sånt som händer när vi rejsar.

Ett stort tack till alla Facebook och instavänner som hejar…

Vi ses nästa år, och då med publik och kanske med tv-sändningar hoppas vi/Micke J

Inlägget Legends Cars, Summering av säsong 1, 2020 dök först upp på miq.

]]>
Gelleråsen 27/9 sista tävlingen för i år. https://miq.nu/gellerasen-27-9-sista-tavlingen-for-i-ar/ Sun, 20 Sep 2020 19:32:54 +0000 https://miq.nu/?p=888 Söndag veckan innan, nu börjar uppladdningen inför finalhelgen. Målsättningen skruvas upp och jag kommer verkligen att lägga manken till och sikta på att kvala in till 360-finalerna, dvs båda racen och där är siktet att inte komma sist. Kolla tavlan, nr:90 på andra plats….min målbild 🙂   Prepareringen pågår men först….rensa bort ”katten” som fastnade […]

Inlägget Gelleråsen 27/9 sista tävlingen för i år. dök först upp på miq.

]]>

Söndag veckan innan, nu börjar uppladdningen inför finalhelgen. Målsättningen skruvas upp och jag kommer verkligen att lägga manken till och sikta på att kvala in till 360-finalerna, dvs båda racen och där är siktet att inte komma sist.

Kolla tavlan, nr:90 på andra plats….min målbild 🙂

 

Prepareringen pågår men först….rensa bort ”katten” som fastnade under bilen efter tv-kurvan.

Lite annat fix som det brukar vara, nya bromsbelägg, olja å filter och ”pumpa däcken” förståss….

Supermekarna Anders och Rune stressar in i det sista med att försöka få bilen att gå rent, men tyvärr...topplockspackningen har gett sig.
Trodde det aldrig skulle hända....Husbilsmicke J. En får tacka syrran Annika för lånet.

Trist sorti på säsongen, fick ingen fart i bilen på träningen och kvalet gick åt pipsvängen, totalt…en trasig topplockspackningar fick avsluta en annars otroligt härlig debutsäsong. Nästa år kommer jag tillbaka med en nyhet…

På filmen ser ni hur bilen går i kurvorna när inte kraften finns på bakhjulen, den här bilen är låst i bakaxeln och måste köras på liiite sladd för att fungera i kurvor.

Nyheter till nästa år….

Inlägget Gelleråsen 27/9 sista tävlingen för i år. dök först upp på miq.

]]>
Kinnekulle 2020 https://miq.nu/kinnekulle-2020/ Sat, 29 Aug 2020 19:28:31 +0000 https://miq.nu/?p=848  Banan är riktigt utmanande med en höghastighetssväng i 170 km/h med ”blind” utgång. Det är Fredericks favoritbana så man får försöka hänga på något varv i början på 1:a träningen för att läsa hans spår.  Fram tills dess så är det lite småfix med bilen, i vanlig ordning….grenrörsläckage, lecakulor som ska sugas ut och sedvanligt […]

Inlägget Kinnekulle 2020 dök först upp på miq.

]]>

 Banan är riktigt utmanande med en höghastighetssväng i 170 km/h med ”blind” utgång. Det är Fredericks favoritbana så man får försöka hänga på något varv i början på 1:a träningen för att läsa hans spår. 

Fram tills dess så är det lite småfix med bilen, i vanlig ordning….grenrörsläckage, lecakulor som ska sugas ut och sedvanligt oljebyte och lufta bromsar.

Sponsor och supercoachen Rune testar cockpit.

Riktigt snabb körning in under bron upp mor kvarnen, men sedan…..kärvade växlingen och då hamnar man ute i åkern.

Nu är filmerna klara efter helgens racing. 

Träning, kval och 1:a race gick i regnets tecken. Det är en svårkörd bana när det är torrt och inte blir det bättre när det är regn. Det som man får experimentera med är framförallt lufttrycket i däcken och modet att köra med stora risker för krascher och avåkningar.

Kolla på filmerna från söndagens ”torra” race som jag startade från pole och blev oerhört jagad, som ni ser….jag är inte helt nöjd med resultatet  och ”utskällningen” av han som jag var ihop med på sista varvet, men fortfarande sjukt kul 🙂

Ni får spola lite eftersom att min kamera inte går att filma hela race med tyvärr och jag kan inte redigera i något program än…

Nästa race är om 3 veckor på min favoritbana, Gelleråsen i Karlskoga.

Inlägget Kinnekulle 2020 dök först upp på miq.

]]>
Mantorp närmar sig https://miq.nu/mantorp-narmar-sig/ Tue, 18 Aug 2020 08:26:23 +0000 https://miq.nu/?p=797 Den korta summeringen: erfarenhetsbanken växer…. Det var 1:a gången jag körde på Mantorp och det visade sig ganska snart. Träningen med 2 tajta höghastighetskurvor och en superlång raksträcka i 190 km/h tog en tid att bemästra. Tider runt 1.38 på träningen där mina konkurrenter ligger på 1.34 och dom bästa på 1.32 stressade en del […]

Inlägget Mantorp närmar sig dök först upp på miq.

]]>

Den korta summeringen: erfarenhetsbanken växer….

Det var 1:a gången jag körde på Mantorp och det visade sig ganska snart. Träningen med 2 tajta höghastighetskurvor och en superlång raksträcka i 190 km/h tog en tid att bemästra. Tider runt 1.38 på träningen där mina konkurrenter ligger på 1.34 och dom bästa på 1.32 stressade en del inför kvalet.

Frederick och Micke j väntar på träningen

Modet infann sig och bra coaching av Frederick och Rune S och kvalet gav mig pole i B-finalen och en sistaplats i A-finalen vilket jag är nöjd med, det är fortfarande mitt debutår. Tiderna kröp ner mot låga 1.35.

1:a racet med start från Pole gick sådär, jag fick släppa förbi 3 bilar ganska snart, bla Jonas Andersson som körde riktigt bra idag, helt ny in i klassen men erfaren sedan tidigare. Jag låg 3-4 med mersmak när jag bromsade på mig och landade djupt i lekahavet och det slutade med att jag fick åka hjullastare tillbaka till spolplattan och ett omfattande städjobb.vidtog av Maggan och Rune S, superbra jobbat.

A-finalen startade jag från sista plats och hade 3 mål, 

1. Genomföra hela loppet (check)

2. Komma under 1,35 (1.34.461)

3.INTE komma sist (3-4 bilar bröt)

på filmen ser ni kampen som var riktigt spännande och skoj, jag hade chansen att dyka in i på innern i sista kurvan men ville inte riskera 26 poäng, den typen av körning får komma nästa år…

 

Återigen plockar Team Bylund hem pokaler, den här gången 2 tredjeplatser för Jonas, snyggt kört med tider som lovar gott framöver.

Inlägget Mantorp närmar sig dök först upp på miq.

]]>
KANONLOPPET PÅ GELLERÅSEN, ÄNTLIGEN!!! https://miq.nu/kanonloppet-pa-gellerasen-antligen/ Thu, 13 Aug 2020 08:01:34 +0000 https://miq.nu/?p=787 En dröm går i uppfyllelse. Anmälningarna är på plats, paytest betald, bilen fixad (mest av Tony B) och nu ska den in i kärran för avfärd mot Gelleråsen i Karlskoga. Kul är att jag blev uppgraderad till 1:a startgrupp efter en bra placering i Falkenberg, trots att Toe-in glappade 2cm på höger fram, det är […]

Inlägget KANONLOPPET PÅ GELLERÅSEN, ÄNTLIGEN!!! dök först upp på miq.

]]>

En dröm går i uppfyllelse.

Anmälningarna är på plats, paytest betald, bilen fixad (mest av Tony B) och nu ska den in i kärran för avfärd mot Gelleråsen i Karlskoga.

Kul är att jag blev uppgraderad till 1:a startgrupp efter en bra placering i Falkenberg, trots att Toe-in glappade 2cm på höger fram, det är nu fixat och jag ska göra allt vad som står i min makt att behålla platsen i startgruppen.

Daniel J tar plats som mek i teamet (fredag) och supportar tillsammans med chefsmeken Maggan 🙂

https://legendsracingsweden.com/kanonloppet/
Gå in på Kanonloppet så hittar ni information om tävlingarna.

 

Under flikarna nedan ser du mitt segerrace, tyvärr uppdelat på 3 filmer och oredigerat.

Pinjongsläpp
Mr T Bylund filosoferar
Teamet Bylund efter en framgångsrik helg.

och här ser ni omkörningen av M Dahlin som bäddade för segern

 

Mentor och sponsor Rune "hängde" med oss i depån under dagen, värdefulla tips och som alltid, full med energi och kunskap, han är alltid välkommen!! Ser ni loggan PRIOc, det är Runes företag, kolla in hemsidan.

Inlägget KANONLOPPET PÅ GELLERÅSEN, ÄNTLIGEN!!! dök först upp på miq.

]]>